9 nevjerojatnih primjera kako utječemo na svoj mozak

Ljudski mozak vjerojatno je najmisteriozniji organ u našem tijelu. Znanstvenici neprestano saznaju nove činjenice o njegovom radu, ali ono još uvijek krije mnogo tajni.

9. Kronični nedostatak sna pogoršava pamćenje.

© Mr. & Mrs. Smith / New Regency© Breakfast at Tiffany’s / Paramount, © Depositphotos.com

Znanstvenici s Kalifornijskog sveučilišta Berkeley pronašli su uvjerljiv dokaz da nedostatak sna može pogoršati pamćenje i uzrokovati Alzheimerovu bolest. Tijekom punog sna moždane stanice uklanjaju otrovne spojeve opasne za naš mozak. Ako osoba nikad ne spava dovoljno, to ima razoran učinak na njezine moždane stanice.

8. Dugotrajni stres uništava mozak.

© Depositphotos.com

Smanjenje pamćenja, sposobnosti učenja, samokontrole — to su posljedice kroničnog stresa. Osim toga, doprinosi tome da osoba osjeća razdraženost, tjeskobu, napetost i često rastresenost.

7. Ljubav i mržnja imaju mnogo toga zajedničkog.

© Vicki Christina Barcelona / Antena3, © Depositphotos.com

Britanski znanstvenici otkrili su da ljubav i mržnja izviru iz sličnih područja mozga. No, za razliku od mržnje, ljubav značajno smanjuje aktivnost područja odgovornih za rasuđivanje i logično razmišljanje. Kliknite ovdje kako biste se upoznali s ostalim detaljima studija.

6. Mozak je osjetljiv na dehidraciju.

© Depositphotos.com

Naš mozak je skoro 80% voda. Stoga čak i umjereni gubitak tekućine (oko 2%) smanjuje koncentraciju i budnost te dovodi do pogoršanja kratkoročnog pamćenja i drugih kognitivnih sposobnosti.

5. Trudnoća mijenja strukturu mozga.

© What to Expect When You’re Expecting / Lionsgate, © Depositphotos.com

Znanstvenici su dokazali da trudnoća smanjuje količinu sive tvari u područjima mozga zaduženima za socijalnu kogniciju i sposobnost razumijevanja drugih ljudi. Sve je to potrebno kako bi se ojačala veza majka-beba, pomoglo ženi da razumije potrebe svog djeteta i uoči moguće vanjske opasnosti.

4. Obilje šećera u prehrani pogoršava pamćenje i smanjuje sposobnost učenja.

© Depositphotos.com, © Depositphotos.com, © Depositphotos.com, © Depositphotos.com

Obilje fruktoze u prehrani usporava mozak i smanjuje njegovu sposobnost učenja, pamćenja informacija i koncentracije. To je zato što višak šećera uništava neuronske veze u mozgu.

Znanstvenici naglašavaju da je mnogo štetniji industrijski proizvedeni šećer (dodan gaziranim pićima, začinima, umacima i dječjoj hrani). No proizvodi koji sadrže omega-3 masne kiseline (masna riba, orašasti plodovi i riblje ulje) otklanjaju posljedice poremećaja.

3. Romantična ljubav i majčinski osjećaji vrlo su slični.

© Dear John / Relativity Media© Still Alice / Revolution Studios, © Depositphotos.com

Ispostavilo se da su, prema moždanoj aktivnosti, romantične veze i majčinski osjećaji vrlo slični, ali postoje i razlike. Na primjer, strastvena ljubav aktivira područja mozga povezana sa seksualnim uzbuđenjem. Osim toga, smanjuje se osjećaj tjeskobe i straha, a pojačava osjećaj euforije. Majčinska ljubav aktivira područja odgovorna za stvaranje ljubavi.

2. Slikanje poboljšava rad mozga.

© Big Eyes / Electric City© Dorian Gray / Ealing Studios, © Depositphotos.com

Studija je pokazala da slikanje i razmišljanje o umjetničkim djelima poboljšavaju interakciju između područja mozga i usporavaju njegovo starenje. Znanstvenici su proučavali utjecaj umjetnosti na ljude u dobi od 62 do 70 godina. Polovica ih je pohađala tečaj povijesti umjetnosti, a druga polovica tečaj slikarstva. Nastava slikanja dala je jači rezultat od povijesti umjetnosti.

1. Čitanje savršeno trenira mozak.

© Depositphotos.com

Znanstvenici s Oxforda dokazali su da proces čitanja trenira kognitivne sposobnosti mozga. Također aktivira područja koja se drugi put ne koriste. Prilikom čitanja krv ulazi u područja mozga odgovorna za koncentraciju i spoznaju. Važno je napomenuti da se ovaj efekt ne pojavljuje kada gledate TV ili igrate računalne igrice.